Wat betekent het dat mijn e-mailadres wel of niet geauthentificeerd is voor het sturen van e-mails?

In verband met de bestrijding van spam, fishing, en ander misbruik van e-mail eisen steeds meer mailservers, vooral de grote zoals GMail en Outlook, dat de afzender in een e-mail en de server die de mail verstuurt ook werkelijk bij elkaar horen, en dat dit aangetoond kan worden. Hiervoor worden protocollen als DKIM, SPF en DMARC gebruikt. Er wordt daarmee in de instellingen van de domeinnaam van de e-mail aangegeven dat een bepaalde server, of soms meerdere, toestemming heeft om namens dat domein (en dus met e-mailadressen met die domeinnaam achter de @) e-mail mag versturen.

Deze procedure is noodzakelijk, omdat die mailserver niet per se onder het versturende domein hoeft te vallen. Als u bijvoorbeeld via de mailserver van uw provider mail verstuurt, zal in uw DNS-gegevens zijn aangegeven dat die server mail namens uw domein mag versturen. Is dit niet gedaan, dan zullen sommige mailservers uw e-mails weigeren aan te nemen, of ze eerder in de ongewenste mail laten belanden.

Dit is ook relevant voor mail die u vanuit OVAS Connect verstuurt. Die wordt immers niet verstuurd via uw eigen mailserver, maar via de mailserver van Sendgrid, de tussenpersoon die het mogelijk maakt om vanuit Connect veel e-mails (bijvoorbeeld een hele abonnementslijst) tegelijkertijd te versturen. Er zal dus in uw domeingegevens moeten worden ingesteld dat Sendgrid namens uw domein mail mag verzenden. Als u de melding krijgt dat dit nog niet is gebeurd, met andere woorden dat uw mailadres niet is geauthentificeerd om vanuit Connect mail te versturen, neemt u dan contact op met OVAS. Wij helpen u dan om dit in te stellen.

Scroll naar boven