Hoe verstuur ik een abonnement of nieuwsbrief?

Om te beginnen zult u de nieuwsbrief, of ander abonnementsdocument, moeten maken, en vervolgens koppelen aan de gewenste ontvangers:

Hoe voeg ik een abonnement toe?

Hoe koppel ik een abonnement aan een relatie?

Staat het document klaar, dan kunt u het, afhankelijk van de instellingen van het abonnement, per e-mail of per post versturen.

Per e-mail

De volgende stap is om deze per e-mail te versturen naar de relatie:

  • Ga naar Relaties.
  • Ga naar Abonnementen.
  • Selecteer het juiste Abonnement uit de keuzelijst bovenaan het venster.
  • Klik op Document verzenden.
  • Klik op Email versturen.

U ziet nu het volgende scherm:

Bij Abonnement ziet u de omschrijving/naam van het Abonnement staan. Bij Aantal ontvangers het aantal relaties die aan deze nieuwsbrief gekoppeld zijn.

  • Selecteer het gewenste Document uit de keuzelijst.
  • Klik op Versturen. 

De nieuwsbrief (of ander abonnement) is nu per e-mail naar de relaties verstuurd.

Per post

Om een abonnement per post te versturen zijn twee dingen nodig: de nieuwsbrief zelf op papier, en adresetiketten voor op de enveloppen.

Eerst de nieuwsbrief zelf:

  • Ga naar Relaties.
  • Ga naar Abonnementen.
  • Selecteer het juiste Abonnement uit de keuzelijst bovenaan het venster.
  • Klik op Document verzenden.
  • Klik op Afdruk Samenvoegen.

U ziet nu het volgende scherm:

  • Vul een Onderwerp in (dit wordt onder andere gebruikt in de Communicatie-tab op de relatiekaart van uw abonnees, en in de bestandsnaam van het gegenereerde document).
  • Kies het gewenste Document uit de keuzelijst.
  • Pas desgewenst de tekst van het document nog aan.
  • Klik op Afdruk samenvoegen.

Er wordt nu een nieuw venster geopend met daarin een PDF-bestand. Hierin is voor iedere abonnee een versie van de nieuwsbrief, met de dynamische labels vervangen door de gegevens van die relatie. Deze PDF kunt u direct afdrukken, of opslaan om later te verwerken.

Vervolgens de etiketten. Daarvoor zijn twee mogelijkheden: ofwel u laat de etiketten door Connect aanmaken, ofwel u downloadt de gegevens als een Excel-bestand en maakt de etiketten zelf, in een ander programma.

  • Klik op Exporteren.
  1. Door Connect gegenereerde etiketten:
  2. (U kunt in Beheer -> Instellingen -> Exporteren instellen welk formaat etiketten u wilt gebruiken, en of u meer dan alleen het adres op het etiket wilt zien.)
  3. Klik op Etiketten. U krijgt nu een nieuw scherm te zien met adresetiketten van alle abonnees. Deze kunt u vervolgens afdrukken of opslaan.
  4. Export om zelf verder te verwerken:

Klik op Excel. Er wordt een bestand gegenereerd met daarin alle benodigde gegevens voor het zelf aanmaken van adresetiketten, inclusief relatienummer en het aantal gewenste nieuwsbrieven.

Tip: bovenstaande procedure kunt u ook uitvoeren voor e-mailabonnementen. Zo kunt u desgewenst een lijst e-mailabonnees ook een keer, bijvoorbeeld, een kerstkaartje sturen.

Scroll naar boven